Miten kirjan julkaisu omakustanteena eroaa kustantajan julkaisemasta kirjasta? Kysymystä voi lähestyä ainakin siitä, kenellä on päätösvalta, vastuu ja taloudellinen riski kirjan saattamisessa yleisön käsiin.
Autan työkseni kirjoittajia julkaisemaan kirjoja. En kuitenkaan ole kustantamo, vaan palvelen omakustannekirjailijoita ja yhdistyksiä. Mitä se tarkoittaa? Miten omakustannekirja eroaa kustantajan julkaisemasta kirjasta?
No eroahan löytyy ainakin kolmesta eri näkökulmasta:
- päätöksenteossa
- julkaisuprosessissa ja myynnissä
- taloudellisissa riskeissä ja palkkioissa.
1. Päätöksenteko
Kirjan julkaisuprosessissa kustantamon päätösvalta on suuri. Ihan ensimmäinen päätös, jonka kustantamo kirjailijan kannalta tekee, on tietenkin se, julkaiseeko kustantamo kirjan ylipäätään vai ei.
Kustantamot ovat paitsi sivistys- ja kulttuurialan toimijoita ja kirjallisuuden laadunvalvojia, myös liikeyrityksiä. Kirjan julkaisupäätökseen vaikuttaa muun muassa se, meneekö nide todennäköisesti kaupaksi. Kirjalle on löydyttävä maksavia lukijoita, jotta kustantamon kannattaa se julkaista. Lisää voit lukea tästä kirjoittajakoulun julkaisusta. (Linkki avautuu uuteen välilehteen.)
Jos kirjailijalle käy niin onnellisesti, että kustantamo päättää tarjota kustannussopimusta, ja kirjailija sopimuksen hyväksyy, hän samalla sitoutuu antamaan kustantamolle päätäntävallan moniin julkaisuprosessin asioihin.
Kustantamo tekee esimerkiksi kirjan ulkoasuun, markkinointistrategiaan ja julkaisuaikatauluun liittyviä päätöksiä, eikä kirjailijalla näihin ole juurikaan sananvaltaa. Lisäksi kustantamo voi kontrolloida kirjan tekemistä myös sisällöllisesti. Esimerkiksi Pirja, jonka kaksi Pupusisko-kirjaa kuvitin, kertoi kustantajan laittaneen hänet hiomaan tekstiään moneen kertaan.
Lue lisää: Oman lapsen sairastuminen teki Pirjasta kirjailijan
Omakustannekirjailijalla sen sijaan on kaikki valta kirjaansa julkaisupäätöksestä alkaen. Omakustannekirjailija voi päättää muun muassa:
- millainen kirjan kansikuva on
- millainen takakansiteksti siihen tulee
- paljonko kirjaa painetaan
- milloin kirjan julkaisee
- miten hinnoittelee kirjansa
- missä ja miten kirjaansa myy.
2. Julkaisuprosessi, jakelu ja myynti
Kun kirjailija on lyönyt pisteen käsikirjoituksensa viimeisen lauseen loppuun, on edessä vielä pitkä ja monta vaihetta sisältävä prosessi, ennen kuin kirja on löytänyt tiensä lukijan käsiin.
Harva käsikirjoitus päätyy painoon sellaisenaan, vaan useimmat kirjat on todennäköisesti kirjoitettu uusiksi aika monta kertaa. Kustannustoimittaja auttaa kirjailijaa tässä prosessissa. Hän antaa kirjasta sisällöllistä palautetta ja korjausehdotuksia. Hän auttaa karsimaan kaiken turhan rönsyilyn. Kustantajan toimesta teksti myös oikoluetaan ja kieliasu hiotaan.
Sen jälkeen kirja saa ulkoasunsa: sen sivut taitetaan ja sille suunnitellaan mielenkiintoinen, myyvä kansi. Tyylikäs ulkoasu parantaa kirjan laatua. Kyse ei kuitenkaan ole pelkästään esteettisistä asioista, vaan ammattitaitoinen taitto tekee toimitusprosessissa hiotusta tekstistä vieläkin luettavamman. Kustantamoissa ammattitaitoiset graafikot antavat tämän silauksen kirjalle.
Vasta sen jälkeen on edessä kirjan painatus ja jakelu. Olennainen osa julkaisuprosessia on myös kirjan markkinointi ja myynti.
Kustantamoissa työskentelee monenlaisia ammattilaisia, jotka huolehtivat kaikista edellä mainituista vaiheista. Kustantamoilla on esimerkiksi laajat jakeluverkostot ja markkinointiresurssit, mikä voi auttaa kirjaa saavuttamaan laajan yleisön. Kirjalle on toki eduksi kustantamon hyvä maine.
Sen sijaan omakustannekirjailija vastaa koko prosessista itse. Yksin ei kuitenkaan tarvitse pärjätä, vaan omakustannekirjailijoille on tarjolla monenlaisia palveluja näiden asioiden hoitoon. Jos olet omakustannekirjailija ja haluat tehdä kirjasi hyvin, suosittelen, että panostat kirjasi kieliasuun ja laadukkaaseen ulkoasuun hyödyntämällä tarvittaessa saatavilla olevia palveluja. Esimerkiksi minä autan tarvittaessa juuri näissä asioissa.
Markkinoinnin ja jakelun kannalta omakustannekirjan vahvuus on usein paikallisuudessa. Muistelmateos tai esimerkiksi yksiin kansiin koottu kylän historia voi saavuttaa suuren kiinnostuksen paikallistasolla. Pöhinää kirjan ympärille voi saada jo esimerkiksi
- järjestämällä kivan julkkaritapahtuman paikallisessa kirjastossa
- vinkkaamalla teoksesta paikallislehteen (tekevät yleensä tällaisista mielellään juttua – tiedän, koska olen itsekin työskennellyt toimittajana paikallislehdessä)
- osallistumalla kirjan kanssa paikallisiin myyjäisiin
- hehkuttamalla kirjaa somessa
- kertomalla kylällä kirjasta suusta suuhun -menetelmällä.
3. Taloudelliset riskit ja palkkiot
Yhteistyö kustantamon kanssa pienentää kirjailijan taloudellista taakkaa mutta todennäköisesti myös tekijänpalkkiota. Sen sijaan omakustannekirjailija kantaa itse taloudellisen riskin, mutta voi hyvässä lykyssä saada suuremman osuuden myyntituloista.
Kuten edellä totesin, kirjan julkaisuprosessiin mahtuu mukaan monta ammattilaista: on kustannustoimittajaa, oikolukijaa, graafikkoa, myyjää ja viestijää. On kirjapainoa, kirjakauppaa, kuljetusyritystä ja muita yhteistyökumppaneita.
Kustannussopimuksen tehnyt kirjailija joutuu hyväksymään sen, että jokainen edellä mainituista ottaa osansa kirjan myyntihinnasta. Lisäksi tietysti myös verottaja on kiinnostunut omastaan. Koska kakun jakajia on paljon, ei kustannussopimuksen tehneen kirjailijan tekijänpalkkio päätä huimaa.
Paperijulkaisun teettävä omakustannekirjailija joutuu maksamaan minimissään painatuksesta. En tosin suosittele säästämään esimerkiksi kirjan ulkoasusta. Sillä on merkitystä, näyttääkö kirja kansien väliin sullotulta nipulta Word-dokumentin sivuja vai laadukkaalta teokselta. Varsinkin siinä tapauksessa, jos suunnittelet hankkivasi kirjallasi myyntituloja.
Mitä kirjan julkaiseminen omakustanteena sitten maksaa? Siihen vaikuttavat ainakin kirjan painos, sivumäärä, värillisyys, kirjassa käytetty paperi sekä se, onko kyse kova- vai pehmeäkantisesta teoksesta. Edullisimmillaan pienen painoksen ohuita kirjoja voi julkaista muutamalla satasella, jos ei panosta ulkoasuun, mutta ammattilaisen taittaman kirjan julkaiseminen liikkuu nelinumeroisissa summissa.
Lue lisää: Nämä asiat maksavat kirjan julkaisemisessa
On myös huomioitava, että mitä suuremman painoksen tilaa, sitä pienempi kirjan kappalekohtainen kulu on. Ja sitä suuremman voiton omakustannekirjailija voi saada, jos onnistuu myynnissä hyvin.
Omakustannekirjan vahvuus on paikallisuudessa
Kirjan julkaisemiseen on tietenkin monia muitakin syitä kuin pelkästään raha ja voiton tavoittelu. Jollekin oma kirja voi olla samanlainen unelma kuin toiselle maailmanympärimatka, maksoi mitä maksoi. Kirjan merkitys voi olla siinä, että se on tapa jättää jälki tähän maailmaan. Se on keino kertoa tarinoita, välittää tietoa, jakaa muistoja, rohkaista, innostaa ja inspiroida.
Ajattelen, että omakustannekirjailijoilla on aivan erityinen tehtävä paikallishistorian ja varsinkin mikrohistorian tallettamisessa. Liiketoimintaa harjoittavilla kustantamoilla ei aina ole mahdollisuuksia tähän, koska esimerkiksi tavallisten ihmisten omaelämäkerrat eivät välttämättä kiinnosta suuria massoja.
Mutta paikallistasolla ne voivat kiinnostaa, luoda yhteenkuuluvuuden tunnetta, antaa lisää ymmärrystä omasta yhteisöstä, vahvistaa identiteettiä ja innostaa kanssaeläjiä hyvinkin voimakkaasti. Juuri siinä on niiden mahdollisuus.
Jos sinulla on vahva näkemys siitä, millainen kirjasi tulee olla, ja taloudelliset edellytykset sen julkaisuun, voi kirjan toteuttaminen omakustanteena olla sinun juttusi.
Heräsikö kysymyksiä? Ota yhteyttä, ja sovitaan maksuton viestintävartti, jossa autan sinua ratkaisemaan ongelmiasi ja annan sinulle vinkkejä kirjan julkaisuprosessiin tai muuhun viestintäteemaan liittyen.