Mediaviestintä on yhteydenpitoa median, kuten esimerkiksi lehdistön, radion ja TV:n kanssa, ja sen tavoite on saada media julkaisemaan oma viesti mediaa seuraavalle yleisölle. Mediaviestinnän toimenpiteitä voivat olla esimerkiksi räätälöity juttuvinkki tietylle toimittajalle tai laajalla jakelulla lähetetty tiedote.
Kun toimittaja katsoo juttuvinkkisi julkaisun arvoiseksi, olet saanut ansaittua medianäkyvyyttä. Se on arvokkaampaa kuin näkyvyys jonkun oman median, kuten vaikka blogin kautta, koska se on kolmannen osapuolen tuottamaa näkyvyyttä ja siten myös luottamusta herättävää. Ansaittu medianäkyvyys on lisäksi edullisempaa kuin maksettu mainonta.
Autan sinua suunnittelemaan ja laatimaan yrityksesi tai yhdistyksesi mediaviestintää. Minulla on kokemusta sekä median että tiedottavan organisaation puolelta. Olen työskennellyt niin paikallislehden päätoimittajana kuin seurakuntayhtymän tiedottajana. Tiedän, millaiset aiheet kiinnostavat mediaa ja miten tiedote kannattaa laatia, että se parhaiten palvelee toimituksia.
Pikainen tarve ammattitaitoiselle toimittajalle? Voisinko minä auttaa siinä? Teen juttuja henkilöhaastatteluista uutisiin. Kirjoittajana olen mielestäni selkeä ja sujuva. Osaan poimia suuresta tietomäärästä olennaisen ja kirjoittaa sen kiinnostavaan muotoon. Varsinkin ihmisten tarinat ovat lähellä sydäntäni – ja veikkaan, että niin ne ovat sinullakin.
Minulla on yhteensä viiden vuoden kokemus työskentelystä paikallislehden toimittajana ja päätoimittajana. Pienessä lehdessä juttuja kirjoitettiin laidasta laitaan, ja päätoimittajan lisäksi olin käytännössä myös lehden uutis-, talous-, viihde-, kulttuuri- ja urheilutoimittaja – kuten oli työkaverinikin. Noiden vuosien aikana kirjoittamisesta tuli rutiinia.
Paikallislehdessä työskentelyn lisäksi olen kirjoittanut monta juttua Joensuun ev.lut. seurakuntayhtymän tiedotuslehteen Kirkkotiehen työskennellessäni tiedottajana kyseisessä seurakuntayhtymässä.
Tässä joitakin Kirkkotie-lehteen kirjoittamiani, kaikkien luettavissa olevia juttujani (linkit avautuvat uuteen ikkunaan):
5x mielessä: Kaikkien kanssa kannattaa pyrkiä tulemaan toimeen
Joensuun seurakunnassa nuoret pääsevät vaikuttamaan: ”Nuorten ääni otetaan hyvin huomioon”
Lasten lauluryhmissä läikkyy ilo
Sielunkellot muistuttavat elämän rajallisuudesta
Kirkko haastaa huomioimaan maaseudun
Onko sinulla toimiva yritysblogi? Entä aikaa sen ylläpitämiseen?
Yritysblogin avulla viestit asiantuntijuudestasi, vahvistat brändiäsi ja herätät lukijoissasi luottamusta auttamalla teksteilläsi heitä ja antamalla heille vinkkejä. Hyvät blogitekstit ja niiden onnistunut markkinointi tuovat sivuillesi kävijöitä ja sitä kautta potentiaalisia asiakkaita. Sosiaalisen median kanavat eivät ole omassa vallassasi, sillä tilisi voidaan kaapata tai sulkea ja somealusta voi kaatua koska tahansa, mutta blogissasi hallitset sinä.
Jos yritysblogisi on vasta suunnitteilla tai sinulla ei riitä aikaa säännölliseen postaamiseen, mikset ulkoistaisi blogiasi? Voin tuottaa blogitekstejä esimerkiksi 1–4 kertaa kuukaudessa sekä niihin liittyvät somepostaukset.
Tutustu tästä viestintäaiheiseen blogiini ja tästä kiltteysaiheiseen blogiini (linkki avautuu uuteen välilehteen).