Huomioi nämä 5 vaihetta omakustannekirjan julkaisussa

Avoinna oleva läppäri, jonka ruudulla kirjan aukeama. Läppärin vieressä pöydällä on kasa erilaisia kirjoja.

Mitä sinun on otettava huomioon, kun suunnittelet omakustannekirjan julkaisemista? Kun panostat sujuvaan tekstiin, tyylikkääseen ulkoasuun ja tiedät, mitä kannattaa painatuksessa huomioida, on sinulla mahdollisuus saada aikaiseksi varsin laadukas kirja.

Riittääkö, että toimittaa tekstin painoon ja sitten vain odottelee, että valmis kirja on käsissä? Henkilökohtainen mielipiteeni on, että pelkkä tekstin toimittaminen painoon ei riitä, ellet sitten tilaa painosta palveluja, joita tässä blogipostauksessa mainitsen.

Jos siis läppärisi uumenissa odottelee valmis kirjan käsikirjoitus ja aiot saada kirjasi ulos omakustanteena, on sinun hyvä kiinnittää huomiota ainakin seuraaviin viiteen asiaan:

  1. oikoluku ja kielenhuolto
  2. kirjan ulkoasun toteutus: sivujen taitto ja kannen suunnittelu
  3. painotalojen kilpailutus ja yhteydenpito painoon
  4. ISBN-koodin hakeminen sekä
  5. vapaakappaleiden toimitus kansalliskirjaston arkistoon.

Kun lähdet julkaisemaan omaa kirjaasi, se kannattaa tehdä kerralla hyvin. Luettuasi tämän blogipostauksen tiedät, millaisilla toimenpiteillä parannat kirjasi arvoa, luotettavuutta ja kiinnostavuutta.

1. Oikoluku ja kielenhuolto

Virheetöntä, luontevasti soljuvaa tekstiä on ilo lukea. Lukeminen on vaivatonta, ja pystyt keskittymään tekstin sisältöön ilman, että joudut kompastelemaan koko ajan esimerkiksi

  • kirjoitusvirheisiin, 
  • outoihin lauserakenteisiin,
  • väärissä paikoissa oleviin tai puuttuviin pisteisiin ja pilkkuihin
  • tai liian pitkiin kappaleisiin.

Hyvin kirjoitettu teksti on huomaamatonta. Mutta heti, kun siinä on virheitä, alkaa lukijan huomio kiinnittyä niihin sisällön kustannuksella.

Sen lisäksi, että kirjoitusvirheet vievät lukijan huomiota pois sisällöstä, ne myös nakertavat kirjan uskottavuutta – varsinkin jos niitä on tosi paljon. Vaikka sisältö olisi kuinka timanttista asiaa, kirjoitusvirheet vesittävät sitä, mitä enemmän niitä on.

Tämän vuoksi teksti on syytä vähintään oikolukea itse ja mielellään oikoluetuttaa se myös jollain toisella. Varsinkin, jos kielioppiasiat ovat sinulla hakusessa, suosittelen tekstille oikoluvun lisäksi ammattilaisen tekemää kielenhuoltoa. Se parantaa lukijasi elämystä hänen lukiessaan kirjaasi sekä lisää hänen luottamustaan sinuun kirjoittajana.

Vaikka kieliopilliset asiat olisivat hallussasi, näkee toinen ihminen tekstistäsi sellaista, mitä et siitä välttämättä itse huomaa. Kirjoitusvirheiden korjaamisen lisäksi voit saada toiselta ihmiseltä kullanarvoista palautetta kirjan sisällöstä.

Ole myös tarkkana siinä, ettei tekstissä ole asiavirheitä – ainakin, jos kirjoitat tietotekstiä. Asiavirheet ovat omiaan nakertamaan lukijan luottamusta, eikä väärän tiedon levittäminen ole kenenkään etu.

Oikoluvussa on kuitenkin oltava tarkkana, että bongaa sekä kirjoitus- että asiavirheet. Lehtityössä toimiessani on joskus käynyt niin, että oikoluvusta huolimatta lehteen on päätynyt jokin asiavirhe. Tekstiä on kyllä siivottu kirjoitusvirheistä ennen painoon menoa, mutta kun oikoluvussa keskitytään kirjoitusvirheiden etsimiseen, jäävät sisällölliset virheet helposti huomaamatta.

Oikoluku on hyvä tehdä ennen kuin kirja menee taittoon, mutta myös taiton jälkeen se kannattaa vielä lukea läpi. Kokemus lehtityössä on opettanut, että taittovaiheessa teksteistä löytyy usein rutkasti korjattavaa, vaikka tekstit olisikin jo oikoluettu.

Lisäksi taittovaiheessa julkaisuun on voinut lipsahtaa esimerkiksi hassuja tavutuksia tai taittajalta on jäänyt sivuille jotain virheitä. Siksi taittajan toimittamat vedokset on syytä käydä vielä kerran huolella läpi.

2. Kirjan ulkoasun toteutus: taitto ja kansien suunnittelu

Taitto tarkoittaa julkaisun visuaalista muotoilua, jossa itse julkaisu sekä sen kuvat, tekstit ja muut elementit saavat paikkansa ja muotonsa.

Kirjan ulkoasuun panostaminen ei ole mitään vähäpätöistä ulkokuorta, vaan se:

  1. parantaa kirjan luettavuutta,
  2. saa kirjan näyttämään houkuttelevalta ja kiinnostavalta sekä
  3. lisää kirjan uskottavuutta ja luotettavuutta.

Ulkoasuun panostaminen kirjan julkaisuprosessissa on mielestäni täysin väärä paikka säästää. Olen nähnyt julkaisuja, joita selvästikään ei ammattilainen ole taittanut, ja ikävä kyllä lopputuloksesta tulee silloin harrastajamainen fiilis. Sellainen kirja jää minulta hyllyyn.

Ulkoasuun kannattaa panostaa jo siksi, että haluat todennäköisesti lukijasi keskittyvän kirjasi sisältöön ja nauttivan siitä. Jälleen: vaikka kirjasi sisältö olisi täyttä timanttia, mutta jos se on epäammattimaisen taiton vuoksi huonosti luettava, ei todennäköisesti kovinkaan moni jaksa lukea kirjaasi. Ammattilainen tietää, millaiset fontit kirjaan kannattaa valita, mikä on sivun kokoon nähden hyvä fonttikoko, riviväli ja palstan leveys.

Ei sekään pahitteeksi ole, että kirja herättää lukijasi kiinnostuksen, ennen kuin hän on lukenut siitä riviäkään. Ammattilainen pystyy toteuttamaan kannet, jotka visuaalisin keinoin vihjaavat siitä, mitä paketti pitää sisällään. Kirjasi kannet myyvät sen sisällön. Siksi ei ole sama, miltä ne näyttävät.

Ammattimaisesti tehty ulkoasu lisäksi pönkittää kirjoittajan asiantuntijuutta, luotettavuutta ja uskottavuutta.

Miten se taitto ja ulkoasu sitten tehdään?

Voit toki kokeilla taittaa kirjan itse joko Wordilla tai jollain muulla sovelluksella. Oman kokemukseni mukaan Word tai joku muu tekstinkäsittelyohjelma kuitenkin taipuu huonosti taittopuuhaan. Lisäksi, ellet ole visuaalisen alan ammattilainen, suosittelen tilaamaan taiton sellaiselta, jos se vain suinkin on mahdollista.

Käsittääkseni monet painot myös tuottavat taittopalvelua. Lisäksi taittopalveluita tarjoavat myös kaltaiseni graafiset suunnittelijat.

Lue lisää: Kirjaunelmasta totta

3. Painon kilpailutus ja yhteydenpito painoon

Millaiselle paperille kirjasi painetaan? Haluatko huomioida ympäristöasioita? Millaisen painoksen haluat teettää?

Nämä ovat tärkeitä kysymyksiä, kun on aika pohtia sitä, missä painattaisit kirjasi. Painoja kilpailuttaessa kannattaa ottaa huomioon seuraavat asiat:

  • Mikä on kirjasi sivumäärä?
  • Mikä on kirjasi sivun koko?
  • Millaiselle paperille kirjasi painetaan?
  • Onko kirjasi värillinen vai mustavalkoinen?
  • Tuleeko kirjaasi pehmeät vai kovat kannet?
  • Paljonko haluat kirjaasi painattaa?
  • Tuleeko kirjaasi jotain jälkikäsittelyä, kuten esimerkiksi kultausta, kohokuviointia, leikkauksia tms.?
  • Haluatko kirjasta oikovedoksen?
  • Ovatko ympäristöasiat sinulle tärkeitä?

Näistä kaikki vaikuttavat kirjasi hintaan mutta myös siihen, millainen fiilis lukijalle jää kirjastasi. Kovakantinen, paksulle, kiiltävälle paperille painettu, suuria hienoja värikuvia sisältävä teos herättää vähän toisenlaisia mielikuvia kuin pehmeäkantinen nide, jonka sivut on painettu päällystämättömälle paperille.

Esimerkiksi kirjan paperia valitessa nyrkkisääntö on, että päällystetty paperi toistaa kuvat tyylikkäämmin kun taas päällystämätön paperi sammuttaa kuvien värejä. Toisaalta tekstin luettavuus on hieman parempi päällystämättömältä paperilta kuin päällystetyltä paperilta.

Oikovedoksen tilaaminen saattaa nostaa kirjan hintaa ja hidastaa hieman prosessia, mutta toisaalta oikovedos auttaa näkemään, miltä lopputuote näyttää ja antaa mahdollisuuden korjata virheitä. Esimerkiksi värit toistuvat aina erilaisina painetussa julkaisussa kuin tietokoneen ruudulla. Siksi suosittelen oikovedoksen tilaamista, jos se vain on mahdollista.

Painon kilpailutuksessa voit myös pohtia, ovatko ympäristöasiat sinulle tärkeitä. Jos painolla on ympäristösertifikaatti, siitä voi olla apua painotalon valinnassa ympäristöstä huolta kantavalle kirjailijalle. Valitettavasti kuitenkin esimerkiksi hiilineutraaliuteen pyrkivät painot ovat helposti kalliimpia kuin muut painot. Ympäristöasiat voi myös ottaa huomioon esimerkiksi

  • tilaamalla painotuotteita, jotka on tehty johonkin standardikokoon: näin ei synny hävikkiä paperin leikkaamisesta,
  • tilaamalla sopivan määrän: näin ylimääräisiä painotuotteita ei mene hävikkiin,
  • valitsemalla painotuotteeseen sellaista paperia, jota painosta jo ennestään löytyy sekä
  • käyttämällä jotain lähellä sijaitsevaa painoa: näin painotuotteiden rahtaaminen ei kuluta ympäristöä niin paljon.

Ammattilainen puhuu painon kanssa samaa kieltä ja voi tarvittaessa konsultoida painoa esimerkiksi paperilaadusta tai siitä, millaista väriprofiilia painotuotteessa on syytä käyttää. Ammattilainen osaa myös tehdä kirjasta oikeanlaisen painokelpoisen tiedoston, jolloin ikävien yllätysten todennäköisyys pienenee, kun kirja putkahtaa ulos painosta.

4. ISBN-tunnuksen hakeminen

ISBN-tunnus (International Standard Book Number) on jokaiselle julkiseen käyttöön tarkoitetulle kirjalle haettava standarditunnus. Tunnus helpottaa kirjan tunnistamista: se identifioi kirjan ja sen kustantajan. Erillinen ISBN-tunnus annetaan jokaiselle kirjalle, sen jokaiselle julkaisumuodolle ja muutoksia sisältävälle painokselle. ISBN-tunnus on maksuton.

ISBN-tunnus haetaan Suomen kansallisesta ISBN-keskuksesta ennen kirjan julkaisua. Tunnus haetaan sivustolta löytyvällä nettilomakkeella, jossa kysytään muun muassa:

  • julkaisun tyyppiä,
  • kustantajan nimeä ja yhteystietoja,
  • onko kustannustoiminta jatkuvaa vai satunnaista,
  • julkaisun nimeä ja julkaisuajankohtaa,
  • tekijöiden nimiä sekä
  • ilmestyykö julkaisu painettuna, sähköisenä vai molempina

Lue lisää: ISBN-tunnus (Linkki avautuu uuteen välilehteen.)

5. Vapaakappaleet kansalliskirjastoon

Kun valmis kirja sitten on käsissäsi, muista antaa siitä tekijänkappaleet mahdollisesti kaikille kirjan toteutukseen osallistuneille. Lisäksi kirjasta on toimitettava vapaakappaleet Kansalliskirjaston arkistoon.

Vapaakappaleiden keräämisen tarkoituksena on kansallisen julkaisutuotannon säilyttäminen ja saattaminen tutkijoiden ja muiden tiedon tarvitsijoiden käyttöön nyt ja tulevaisuudessa.

Kirjasta on toimitettava kansalliskirjastoon kuusi kappaletta. Näistä menee yksi jokaiseen Suomessa olevaan vapaakappalekirjastoon. Niitä ovat:

  • Kansalliskirjasto
  • Turun yliopiston kirjasto
  • Jyväskylän yliopiston kirjasto
  • Åbo Akademin kirjasto
  • Oulun yliopiston kirjasto
  • Itä-Suomen yliopiston kirjasto

Lue lisää: Kansalliskirjaston vapaakappalepalvelut

Entä sitten?

Nyt olen avannut sinulle sitä tietä, jota sinun kannattaa lähteä kirjakäsikirjoituksesi kanssa kulkemaan, jos tavoitteesi on pidellä jonain päivänä käsissäsi omaa kirjaa. Kun siivoat tekstistäsi virheet, panostat kirjasi ulkoasuun ja tiedät, mitä asioita painovaiheessa kannattaa huomioida, saat näillä eväillä jo varsin laadukkaan kirjan aikaiseksi. 

Toivon, että kirjoitukseni avasi niitä vaiheita, jotka kuuluvat kirjan julkaisuprosessiin ja että vinkeistäni on sinulle apua matkalla kohti kirjaunelmasi toteutumista.

Jos postaukseni herätti sinussa kysymyksiä, ethän epäröi olla yhteyksissä. Vastaan mielelläni kysymyksiisi. Koska samat kysymykset saattavat pyöriä myös muiden mielessä, saan kysymyksistäsi aihetta uusille blogipostauksille.

Jos tästä postauksestani on sinulle hyötyä tai tiedät jonkun, jota se voisi hyödyttää, arvostan suuresti, jos jaat sen somessa.

Lue lisää: Luonto inspiroi Anjaa tekemään oivaltavan kuvarunokirjan
Lue lisää: Daria saneli kirjaunelmansa todeksi
Lue lisää: Oman lapsen sairastuminen teki Pirjasta kirjailijan