Tänäänkin kohtasit graafisen suunnittelijan kädenjäljen – mutta mistä siinä oikein on kyse?

Kohtaat sen jo aamusta alkaen maitopurkin kyljessä, leipäpussin etiketissä tai puurohiutalepaketissa. Se tulee vastaasi sanomalehden sivuilla, mobiililaitteen uutisvirrassa tai television uutislähetyksessä. Kirjahyllysi ja levykokoelmasi on sitä täynnä. Näet sitä näyteikkunoissa, bussien kyljissä ja kadunvarsimainoksissa. Tuskinpa elät päivääkään ilman, että altistut graafisen suunnittelijan kädenjäljelle.

Graafinen suunnittelu on visuaalista viestintää

Graafinen suunnittelu on visuaalista viestintää, jossa pelataan muun muassa tekstien ja kuvien muotoilulla, asettelulla ja väreillä. Ne välittävät viestiä jo ennen kuin ehdit tutustua tarkemmin asiaan niiden taustalla. Eikö jo kahvipaketin ulkonäöstä voi päätellä, sisältääkö se marketin halvinta sumppia vai premium-kamaa? Samoin julkaisun taitto vihjaa, minkä tyyppistä on sen sisältö: Suomen Kuvalehden ulkoasu on täysin eri kuin Seiskan. Entä mitä kertoo sinulle Marimekon, Fordin tai Coca Colan logo edustamastaan yrityksestä?

Graafinen suunnittelu on kiinnostuksen herättämistä

Näyttävä kuva ja kissan kokoinen otsikko iltapäivälehden lööpissä osuvat silmiisi, kiinnostuksesi herää ja lehti lähtee kaupan telineestä kainaloon. Etsit netistä autokorjaajaa ja puntaroit kahden ehdokkaan välillä: toisella on tyylikäs logo ja ammattimaisesti tehdyt nettisivut, toisen verkkosivut näyttävät unohtuneen 90-luvulle. Ensin mainittu herättää luottamuksesi ja varaat ajan hänelle.

Graafinen suunnittelu on huomion ja kiinnostuksen herättämistä. Vaikka julkaisu sisältäisi kuinka timanttista asiaa, ei siitä ole iloa, jos kukaan ei sitä huomaa. Taidokkaimminkin laadittu lööppiotsikko jää lukematta, jollei se pomppaa silmille. Vaikka yritys olisi alallaan kuinka ammattimainen, on sääli, jos se ei välity yrityksen viestinnästä.

Hyvin tehty ulkoasu – oli kyse sitten logosta, julkaisusta tai muusta graafisen suunnittelun tuotteesta – kutsuu asiakasta tutustumaan tarkemmin siihen, mitä se pitää sisällään. Ammattilaisen tekemä ulkoasu antaa myös aina yrityksestä ja sen tuotteista luotettavan ja ammattimaisen kuvan alasta riippumatta.

Graafinen suunnittelu takaa viestin perille menon

Kuvittele lukevasi lehteä, jonka sivut ja palstat on ammuttu tekstiä täyteen viimeistä milliä myöten. Palstat ovat epätasaisia ja teksti jatkuu sivuilla miten sattuu. Luulenpa, ettei sellaista lehteä kukaan jaksa kovin kauaa selailla.

Graafinen suunnittelu on lukemisen helpottamista ja siten viestin perille menon takaamista, optimaalisen kirjasintyypin ja -koon määrittämistä. Ammattitaitoisen graafikon jäljiltä teksti ei pelkästään näytä hyvältä, vaan sen lukeminen sujuu vaikeuksitta.

Graafinen suunnittelu on yhtä aikaa näkyvää ja näkymätöntä

Graafista suunnittelua on joka paikassa. Se on yhtä aikaa näkyvää ja näkymätöntä. Näkyvää se on siinä mielessä, että se pyrkii viestimään, herättämään huomiota ja kiinnostusta. Näkymätöntä se on siinä mielessä, että se helpottaa lukemista eikä ihminen kiinnitä huomiota tekstin muotoiluun.

Ammattigraafikko tietää, milloin panostaa suunnittelussa näkyvyyteen ja milloin näkymättömyyteen. Jos haluat taata viestisi perillemenon, graafikon homma ei ole se, mistä kannattaa säästää.