7 vinkkiä hyvään yhteisöviestintään

Kuvituskuva, jossa puhelin ja läppäri, molempien näytöillä puhekupla.

Viestintään kannattaa panostaa, koska sen onnistuminen on edellytys yrityksesi menestykselle tai yhdistyksesi toiminnalle. Mutta miten tehdä hyvää yritys- tai yhdistysviestintää pienellä budjetilla ja vähällä ajankäytöllä? Kokosin alle seitsemän yksinkertaista vinkkiä, joiden avulla kuka tahansa pääsee yhteisöviestinnässään eteenpäin.

1. Tiedä kuka olet

Mitä haluat yleisölle jäävän mieleen yrityksestäsi, yhdistyksestäsi tai sinusta? Millaisen fiiliksen haluat herättää asiakkaassasi, lukijassasi tai yhteistyökumppanissasi? Mitkä ovat sinun arvosi? Mikä on sinun brändisi?

Ennen ensimmäistäkään viestintätoimenpidettä kannattaa pysähtyä miettimään edellä olevia kysymyksiä, sitä kuka olet ja miten se näkyy. Viestintäsi kertoo sinusta paljon. Esimerkiksi yrityksesi tai yhdistyksesi logolla, väreillä, muotokielellä ja kuvamaailmalla kerrot, oletko vaikkapa lämminhenkinen, analyyttinen, vastuullinen, perinteinen tai moderni.

Lue lisää: Tänäänkin kohtasit graafisen suunnittelijan kädenjäljen, mutta mistä siinä oikein on kyse? (Linkki avautuu uuteen välilehteen.)

2. Kirkasta tavoitteesi

Toinen asia, mitä kannattaa pysähtyä hetkeksi miettimään, on se mitä haluat saavuttaa viestilläsi. Tavoitteletko esimerkiksi tunnettavuutta, seuraajia vai myyntiä? Haluatko saada vastaanottajan tekemään jotain tai pyritkö herättämään hänessä tietyn tunnetilan?

Se, mikä on tavoitteesi, määrittelee sen, millaista sisältöä tuotat, ja miten sen teet.

3. Pohdi, kenelle puhut

Kenet haluat viestilläsi saavuttaa? Mistä hänet tavoitat? Mikä häntä puhuttelee?

Yrityksen on tunnetusti tärkeä tuntea asiakkaansa, jotta se löytää heidät ja voi tarjota parhaita ratkaisuja heidän ongelmiinsa. Yhtä lailla sinun on tunnettava viestisi kohderyhmä, edustat sitten yritystä, yhdistystä tai olet esimerkiksi blogia kirjoittava yksityishenkilö.

Muistuta viestinnässäsi itseäsi siitä, millaisiin asioihin kohdehenkilösi kaipaa apua. Älä pelkästään kerro, mitä sinä teet. Laita viestinnässäsi kärkeen hänen tarpeensa ja se, mitä ratkaisuja niihin tarjoat. Mitä hyötyä hänelle on sinusta ja osaamisestasi?

4. Vastaa näihin seitsemään kysymykseen

Vanhan toimittajan ohjeen mukaan uutisen tulisi vastata seuraaviin seitsemään kysymykseen:

  1. Mitä on tapahtunut?
  2. Milloin?
  3. Missä?
  4. Kuka on tekijä/järjestäjä?
  5. Miten se on tapahtunut?
  6. Miksi se on tapahtunut?
  7. Mitä sitten?

Olen pitänyt oheista kysymyspatteristoa hyödyllisenä pohjana myös laatiessani tapahtumatiedotteita tai mainoksia. Lehtimainokseen tai julisteeseen koko rimpsu ei toki mahdu, mutta kannattaa aina tarkistaa, että niissäkin on listan neljä ensimmäistä kohtaa edustettuna.

Joskus voi käydä niin, että jokin itselleen itsestään selvä asia jää ilmoituksesta pois. Ei ole tavatonta, että mainos tai tiedote menee jakeluun ilman tietoja esimerkiksi tapahtumapaikasta. Siksi julkaisu on aina ennen liikkeelle laskemista syytä käydä läpi oheisten kysymysten kanssa.

5. Vetoa tunteisiin

Yhteiskunnassamme arvostetaan vahvasti älyä. Monet ihmiset haluaisivat todennäköisesti mielellään väittää ratkaisujensa perustuvan rationaalisuuteen ja tarkkaan harkintaan, mutta todellisuudessa teemme useimmat päätöksemme sydämellä, fiiliksen pohjalta.

Tätä tietoa kannattaa hyödyntää viestinnässä. Vetoa siis tunteisiin. Pohdi, mikä sinun yleisöäsi liikuttaa, ihastuttaa tai vihastuttaa. Onko sinulla itselläsi jokin kokemus, jonka voisit jakaa yleisöllesi? Tarinallisuutta kannattaa suosia, koska se koskettaa yleisöäsi paremmin kuin kylmä fakta.

6. Käytä kuvia

Me ihmiset olemme visuaalisia otuksia. Kuva herättää huomiomme ja mielenkiintomme todennäköisemmin kuin pelkkä tekstimassa. Vaikka teksti sisältäisi kuinka timanttista asiaa tahansa, se jää hyödyttömäksi ilman visuaalista ärsykettä, joka houkuttelee tutustumaan sisältöön tarkemmin. Kuva myös auttaa asian muistamista.

Lisäksi kuvat herättävät tunteita. Kuva voi kutittaa nauruhermoja, herättää kysymyksiä, ärsyttää tai tuottaa mielihyvää. Tunnejälki auttaa viestiä painumaan paremmin tajuntaan, ja kuten edellä totesin, ihmisten päätökset perustuvat ennemmin fiilikseen kuin rationaaliseen harkintaan. Hyödynnä siis visuaalisuutta viestinnässäsi siekailematta.

Lue lisää: Palstatilan turhaa haaskaamista, sivuseikka vai tekstin paras kaveri – mitä kuvittaminen on? (Linkki avautuu uuteen välilehteen.)

Lue lisää: Lue lisää: Piirroskuva tavoittaa tapahtuman markkinoinnissa tason, johon valokuva ei yllä (Linkki avautuu uuteen välilehteen.)

7. Ole johdonmukainen

Viestintä on kokonaisuus, joka koostuu useista julkaisuista ja erilaisista pienemmistä ja suuremmista viesteistä monissa eri kanavissa. Siksi viestinnässä kannattaa valita jokin tietty tyyli tai linja ja pitää siitä johdonmukaisesti kiinni. Tämä synnyttää

  1. tunnistettavuutta: kun viestinnässäsi toistuu esimerkiksi jokin tietty väri tai kuvamaailma, yleisösi alkaa ennen pitkää yhdistää sen sinuun tai yhteisöösi ja se helpottaa sitä, että he tunnistavat sinut paremmin.
  2. luotettavuutta: kun olet johdonmukainen ja sinut tunnistetaan, herättää se myös luottamusta.

Näitä ohjeita noudattamalla teet hyvää viestintää, joka auttaa sinua saavuttamaan tavoitteesi.

Jos haluat, voin auttaa sinua viestinnässäsi. Maksuttomassa viestintäpalvaerissa kartoitan tilanteesi ja annan vinkkejä eteenpäin pääsemiseksi. Palaverin pohjalta teen tarjouksen yhteistyöstä, mutta palaveri ei velvoita mihinkään. Ota siis rohkeasti yhteyttä!