Yrittäjä, miksi käyttäisit graafikon palveluita? Tässä 5 syytä

Piirroskuva mietteliään näköisestä nuoresta miehestä, taustalla kolme kuvaa, joista yhdessä puhekupla, toisessa puhelin ja läppäri ja kolmannessa kovaääninen ja huutomerkki.

Miksi käyttää graafisen suunnittelijan palveluita, kun jokainen voi tänä päivänä tehdä itse näyttäviä esitteitä, mainoksia ja Insta-postauksia Canvalla tai muilla sovelluksilla, jotka ovat kaikkien saatavilla veloituksetta tai ainakin edulliseen hintaan?

Ammattilaisilla on kuitenkin edelleen paikkansa yrityksen viestinnässä. Tässä postauksessa esittelen sinulle viisi hyvää syytä käyttää graafisen suunnittelijan palveluita.

1. Asiantuntemuksen vuoksi

Vaikka kaikilla on tänä päivänä mahdollisuus toteuttaa upeaa visuaalista viestintää erilaisten sovellusten ja niistä löytyvien julkaisupohjien avulla, ne eivät tuo mukanaan asiantuntemusta. Graafinen suunnittelija on visuaalisen viestinnän ammattilainen, jolla on koulutuksensa ja/tai kokemuksensa myötä tietoa muun muassa

  • typografiasta: siitä, miten erilaiset fontit viestivät; mikä on luettavaa tekstiä ja miten ne toimivat suhteessa toisiinsa
  • värien käytöstä: miten esimerkiksi erilaiset värit toimivat keskenään tai minkälaisilla väriyhdistelmillä teksti erottuu tai ei erotu
  • sommittelusta: mihin huomio on tarkoitus saada kiinnittymään ja paljonko missäkin julkaisussa kannattaa olla erilaisia elementtejä
  • painoteknisistä asioista: miten valmistaa painokelpoinen materiaali ja mitä pitää ottaa huomioon kuvien resoluutiossa tai värien käytössä painotuotetta suunniteltaessa
  • johdonmukaisesta, visuaalisesta viestinnästä: miten yrityksen tunnettavuutta, viestiä ja arvoja tuetaan parhaiten ja pitkäjänteisesti eri kanavissa

2. Persoonallisuuden vuoksi

Sovellukset tarjoavat valmiita julkaisupohjia, joita hyödyntämällä itse kukin pystyy toteuttamaan näyttävää sisältöä someen tai muihin medioihin. Nämä valmiit pohjat eivät kuitenkaan välttämättä ole kovin persoonallisia, vaikka niitä onkin mahdollista personoida ainakin jossain määrin. Samat pohjat ovat kaikkien muidenkin käytössä, eivätkä ne viesti parhaalla mahdollisella tavalla juuri sitä viestiä, jota sinä haluat yrityksestäsi viestiä.

Graafisen suunnittelijan ammattitaitoa on kuunnella asiakastaan, poimia sen perusteella hänestä, hänen yrityksestään, palveluistaan ja/tai tuotteistaan se olennaisin ja muuttaa tämä visuaaliseen muotoon. Se toistuu johdonmukaisesti kaikessa asiakkaan viestinnässä ja tekee siitä uniikin.

Graafinen suunnittelija voi myös tehdä yrityksesi some- tai muut mainospohjat, joita voit itse sitten muokkailla myöhemmin parhaaksi katsomallasi tavalla. Näissä julkaisupohjissa ei ole jokin tusinatavarana tuotettu ulkoasu vaan oman yrityksesi uniikki ilme, jota ei minkään palvelun julkaisupohjista valmiina löydy.

3. Uskottavuuden vuoksi

Vaikka yritys olisi kuinka täynnä alansa ammatillista osaamista, tämä tieto ei välity uudelle asiakkaalle, jos yrityksen visuaalinen viesti näyttää harrastelijan puuhastelemalta. Ammattilaisen toteuttama visuaalinen ilme tuo uskottavuutta liiketoiminnallesi. Ammattimaisen näköinen viestintä luo mielikuvan ammatillisesta osaamisesta ja asiantuntijuudesta, epäammattimaisen näköinen viestintä valitettavasti päinvastaisesta.

4. Ajan säästämisen vuoksi

Valitse taistelusi on kehotus, joka on niin totta. Aloittaessani aikoinaan yritystoiminnan kuulin monta kertaa myös neuvon, että itse ei kannata tehdä kaikkea, vaan sen mitä voi ulkoistaa, kannattaa ulkoistaa. Elämässä on paljon kuormittavia tekijöitä ja asioita, jotka taistelevat itse kunkin meidän ajasta.

Paras tulos tulee yleensä siitä, kun voit keskittyä itse omaan erikoisosaamiseensa ja antaa muiden keskittyä omaansa. Graafinen suunnittelija toteuttaa yrityksesi visuaalista viestintää samalla, kun itse keskityt omaan erikoisalaasi, eikä sinun tarvitse kokeilla yrityksen ja erehdyksen kautta visuaalisen viestinnän toimivuutta.

5. Rahan säästämisen vuoksi

Tein itse ja säästin on fraasi, joka yleensä lausutaan vähän sarkastiseen sävyyn. Usein itse räpelletty ei nimittäin tuo sen enempää rahallista kuin ajallistakaan säästöä, jos kyse on oman osaamisalueen ulkopuolisesta asiasta.

On totta, että graafisen suunnittelijan hyödyntäminen kyllä maksaa. Väitän kuitenkin, että ammattilaisen käyttäminen on sijoitus, joka maksaa itsensä takaisin toimivana ja uskottavana yritysviestintänä. Se herättää asiakkaiden mielenkiinnon ja luottamuksen ja vahvistaa yrityksen brändiä tuoden sen myötä elintärkeää liikevaihtoa.

Lue lisää: Graafinen suunnittelija on lenkki asiakkaan ja tämän asiakkaiden välissä

Lue lisää: Tänäänkin kohtasit Graafisen suunnittelijan kädenjäljen – mutta mistä siinä oikein on kyse?